Vil ha dine innspill – flytter ned på gateplan

Til daglig har Håkon Møller og Paro N. Lyngmo kontor i politikerfløyen i fjerde etasje på rådhuset. Nå flytter de ned i folkeforumet i første etasje for å bli mer tilgjengelig for innbyggerne.

28. januar, 2020

– Det nye rådhuset er et fantastisk bygg. Men adgangskontroll og høye krav til sikkerhet skaper et fysisk skille mellom oss folkevalgte og innbyggerne i kommunen, sier Paro N. Lyngmo, bystyrerepresentant for Miljøpartiet De Grønne.

Sammen med partikollega Håkon Møller, som også er leder av plan- og miljøutvalget i kommunen, tar hun et utradisjonelt grep for å komme tettere på folk i Bodø.

– Ingen av oss er kommunepolitiker på heltid, men vi har som mål at en av oss skal være tilgjengelig i første etasje på rådhuset hver mandag fra kl. 14-15.30. Det er vårt nyttårsforsett for 2020, sier Lyngmo.

Ønsket om å legge til rette for et aktivt grasrotdemokrati har vært et kjennetegn for grønne partier. Så også i Bodø, ifølge Håkon Møller.

– Vi er opptatt av å gi befolkningen mer innsyn og bedre muligheter til å medvirke. For eksempel var vi initiativtakere til Bodø ByLab, og bystyregruppa vår har innført sitt eget lobbyregister på nett. Jeg tror alle Bodø-politikerne er interessert i å høre hva folk i Bodø tenker om ulike saker, samtidig har nok mange innbyggere en viss terskel for å ringe eller maile en bystyrepolitiker med innspill, sier Møller.

Nå gleder de grønne lokalpolitikerne seg til gode, uformelle samtaler i rådhuset.

– Vi setter stor pris på innspill, gode råd og forslag til hvordan vi kan gjøre Bodø til en enda bedre kommune å bo i, avslutter Paro N. Lyngmo.