Solid medlemsvekst i Bodø

22. september, 2017

Miljøpartiet De Grønne opplever stor tilstrømning av nye medlemmer i Bodø. – Valgresultatet får mange til å engasjere seg, mener Håkon Møller, leder i Bodø MDG.

Stortingsvalget ga fortsatt borgerlig flertall, og alt tyder på at den blåblå regjeringen får fortsette. Det har fått mange til å engasjere seg for en grønnere og mer solidarisk samfunnsutvikling. Nasjonalt har De Grønne fått ca. 500 nye medlemmer, og det drypper også på Bodø.

– Siden valget har det vært en jevn strøm av nye medlemmer. I tillegg kom det en del innmeldinger i løpet av valgkampen. På en drøy måned har medlemstallet i lokallaget økt med nesten 30 %. I øyeblikket er vi rundt 60 medlemmer, sier bystyrerepresentant og lokallagsleder Håkon Møller (bildet).

Møller mener medlemsveksten bidrar til et annet bilde av den politiske situasjonen i Bodø enn det som tegnes av høyrepartiene.

– Også samarbeidspartiene våre på rødgrønn side melder om mange nye medlemmer. Det er slett ikke noe entydig ønske om et mørkeblått styre i Bodø etter valget om to år. Dette kommer til å bli like jevnt som 2015-valget, sier Møller.

I Bodø fikk De Grønne 3,1 % av stemmene. Det er en svak fremgang i forhold til valgene i både 2013 og 2015. Møller har tro på at trenden fortsetter fram mot kommunevalget.

– I Bodø har vi faktisk gått fram ved samtlige valg siden lokallaget ble etablert i 2011. Det er veldig artig å se at vi fortsetter framgangen som en del av posisjonen i bystyret. De neste to årene kommer vi til å levere på viktige valgløfter som å forsterke kommunens klimainnsats, rulle ut nye sykkelveier og oppgradere grøntområder. Det tror jeg mange bodøværinger vil sette pris på.