Reparer mer!

De skryter ikke. De annonserer ikke. De jobber i bortgjemte bakgårder og kjellere. Vi presenterer reparatørene i Bodø!

7. september, 2017

I 2013 ga Bodø kommune ut Grønn Guide. I guiden var et eget kapittel viet aktører i Bodø som bidrar til reparasjon, service og gjenbruk. Tilbudet har endret seg en del siden den gang, og vi fant ut at det var på tide å lage en oppdatert oversikt over reparatører i Bodø.

Siden 2013 har antall reparatører gått ned en hel del. Det viser at hvis vi vil ta vare på muligheten til å fikse fremfor å kaste, må vi gi reparatørene mer å gjøre!

Å reparere mer er selvfølgelig nødvendig for å redusere belastningen på naturressursene. Hvis hele verden hadde hatt et materielt forbruk som vårt, hadde vi trengt mer enn tre jordkloder. Men mer gjenbruk er også god næringspolitikk. Club of Rome har anslått at mer gjenvinning, reparasjoner, leasing og utlån kan skape mer enn 50.000 nye arbeidsplasser i Norge. I tillegg er det oftere enn vi tror penger å spare på å få tingene til å vare lenger (men ikke nok, og det vil vi gjøre noe med i neste stortingsperiode).

Savner du noen reparatører i oversikten vår? Tips oss gjerne på bodo@mdg.no.

Her kan du lese mer om De Grønnes politikk for deling og gjenbruk.