Fotocredit: Håkon Møller

MDG med pengedryss over Bodø

Siden 2022 har Bodø og Ålesund mottatt statlige midler til investeringer i kollektiv, sykkel og gange. Nå foreslår Miljøpartiet De Grønne på Stortinget å doble tilskuddet.

21. mai, 2024

Mens Tromsø mottar milliarder for å løse sine miljø- og fremkommelighetsutfordringer, får Bodø bare en brøkdel. Nå går Miljøpartiet De inn for å bevilge mer penger til Bodø og de andre mellomstore byområdene.

– I dag er det et kunstig skille mellom de største byene og de litt mindre, som Bodø. Dette til tross for at vi har mange av de samme utfordringene knyttet til trafikksikkerhet, miljø og fremkommelighet. Nå må Stortinget styrke innsatsen i de mellomstore byene, sier Håkon Møller, bystyrerepresentant og sentralstyremedlem i De Grønne.

Fra 2019 til 2023 var Møller Bodøs representant i et nettverk av mellomstore byer. I 2021 fikk byene gjennomslag i form av en egen tilskuddsordning som så langt har gitt Bodø 45 millioner ekstra.

– Disse pengene har gjort det mulig å rydde opp i trafikksituasjonen ved Mørkvedlia, ruste opp friområdet i Gråholten og tilrettelegge for myke trafikanter langs Olav Vs gate. Det er bra at regjeringen vil videreføre ordningen, men potten må økes. På sikt må vi kunne inngå en byvekstavtale med Staten, sier Møller om ordningen som forklarer hvorfor bussbillettene er langt billigere i Tromsø enn i Bodø.

 

Mer til trafikksikkerhet og kollektiv

Pengedrysset er en del av De Grønnes forslag til ny nasjonal transportplan (NTP), som legges frem onsdag. Her økes bevilgningene til jernbane, fylkesveier og trafikksikkerhet sammenlignet med regjeringens forslag. 1 milliard ekstra går til å øke potten til trygge skoleveier.

– Debatten om skolenedleggelser i Bodø har synliggjort at vi har en lang vei å gå for å sikre de mykeste trafikantene. For folk flest er det lite som er viktigere enn at ungene skal komme seg trygt fram til skole og fritidsaktiviteter. Det må gjenspeiles i den nye NTP-en, sier Møller.

MDG-leder Arild Hermstad varslet mandag en storstilt omprioritering fra naturødeleggende motorveier til det han kaller «nærtrafikk».