15. oktober kom Utdanningsdirektoratet med
oppdaterte nasjonale anbefalinger for å beskytte elevene mot skadelig innhold på skolenes digitale enheter. Anbefalingene legger til grunn en «alderstilpasset tilgang til nett», hvor enhetene til elever i 1.-7. klasse utstyres med såkalt «tillatt-filter».
I bystyremøtet 31. oktober varslet ordfører Odd-Emil Ingebrigtsen at kommunen er i gang med å oppdatere sine systemer i tråd med de nye anbefalingene.
– Dette er veldig gode nyheter, og et viktig grep for å trygge elevenes digitale hverdag. Samtidig er det betenkelig at Bodø kommune ikke har prioritert dette tidligere, slik andre kommuner har gjort.
Det sier Astrid-Marie Liland Møller, vara til velferdsutvalget for Miljøpartiet De Grønne (MDG). Hun mener innføringen av digitale enheter i undervisningen gir kommunen et stort ansvar.
– I Bodø kommunes digitaliseringsstrategi er det et mål at innbyggerne skal oppleve en sikker digital opplevelse. Det er et tankekors at de yngste har blitt avglemt, sier Møller.
Ønsker større gjennomgang
IT-selskapet Climbr ga tidligere i år ut en landsdekkende rapport om digitalisering i skolen. I rapporten meldes det om utfordringer i samtlige norske kommuner, inkludert mulige brudd på norsk lov og internasjonale konvensjoner. For Bodøs del meldes det blant annet om utfordringer knyttet til hjemsending av enheter, til data-avtaler og erstatningsansvar, og om at elevenes personvern ikke er godt nok ivaretatt.
På bakgrunn av funnene fremmet MDG forslag om en helhetlig gjennomgang av problemstillingene rundt skolenes bruk av digitale enheter. Forslaget ble stemt ned da bystyret behandlet saken 19. september.
– Digitaliseringen av skolen har skjedd gradvis, i takt med at resten av samfunnet har blitt mer digitalt. Samtidig har politikken forholdt seg forholdsvis passiv til utviklingen, mener Møller.
Hun gjentar kravet om at temaet fortjener en grundigere behandling i bystyret.
– Skjermbruken hos barn og unge reiser en rekke viktige spørsmål, ikke minst knytta til hjemsending av enheter. Vi i De Grønne mener det er på tide å ta en fot i bakken og se nærmere på hvordan skolene best kan ivareta hensynet til elevene og familiene deres, sier Møller.