– Små lokalsamfunn som Gøya blir fort skadelidende når forventninger om økt mobilitet, redusert reisetid og sentralisering trumfer andre hensyn i samferdselspolitikken. Et minstekrav må være at vegeier Nordland fylkeskommune gjør det som er mulig for å ivareta trafikksikkerheten, heter det i en uttalelse fra årsmøtet.
Årsmøtet krever også at gatelyset på strekningen beholdes, stikk i strid med vedtaket Bodø bystyre gjorde i 2016.
Nå sendes vedtaket videre for behandling på årsmøtet til Nordland MDG i Narvik i februar.
Les hele uttalelsen under.
Fylkeskommunen må sikre oppstart av gang- og sykkelvei over Gøya
I en årrekke har lokalbefolkninga på Godøy (Gøya) stått på for å bedre trafikksikkerheten i sitt nærmiljø. På fylkesvei 17, som skjærer gjennom bygda, har trafikken nærmest eksplodert de siste åra. Hyppige fartskontroller viser at bilistene holder høy fart på strekningen.
I juni 2017 behandlet Nordland fylkesting et forslag fra Miljøpartiet De Grønne om å prioritere gang- og sykkelveien i handlingsdelen til regional transportplan. Forslaget ble nedstemt på fylkestinget.
Små lokalsamfunn som Gøya blir fort skadelidende når forventninger om økt mobilitet, redusert reisetid og sentralisering trumfer andre hensyn i samferdselspolitikken. Et minstekrav må være at vegeier Nordland fylkeskommune gjør det som er mulig for å ivareta trafikksikkerheten.
Miljøpartiet De Grønne i Bodø
- forventer at trafikksikkerhet får topp prioritet i ny regional transportplan (RTP)
- ber Bodø kommune fortsette arbeidet opp mot Nordland fylkeskommune med sikte på å få ny gang- og sykkelvei over Gøya prioritert i ny RTP
- krever at eksisterende gatelys langs fv. 17 i Gøya beholdes